Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-03-18, 22:49   #1
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

tino - DROPPING ODDS PROJECT


Vad handlar detta om?
”Dropping odds” (DO) är en företeelse som dom flesta av er säkert redan känner till, men för er som inte vet kan man nyttja DO för att läsa av marknadstrender då ett fallande odds ofta tyder på att bettingaktiviteten på ett visst spelobjekt har ökat och/eller att bolagen/spelarna har fått reda på någon positiv information.

Vad har jag gjort?
Jag har utvecklat en applikation som scannar av oddsmarknaden var 10 minut och som automatiskt meddelar mig via e-post och RSS om ett DO tillfälle uppstår, varav huvudsakliga kriterier går ut på att identifiera hur många procent genomsnittsoddset har sjunkit från startodds och när det nuvarande marknadshögsta oddset står sig en bra bit över genomsnittsoddset (läs: bookmakern har inte hunnit justera oddset som övriga har) bedöms det finnas ett positivt väntevärde.

Jag har genomfört studier och ett odds som väl har börjat sjunka fortsätter oftast neråt. Givetvis händer det att oddset går upp ibland, men en tydlig trend är att det mer ofta fortsätter falla och att det gäller att plocka fallet relativt tidigt.

Jag är medveten om att det finns diverse tjänster på nätet idag som tillhandahåller liknande ”listor” på DO, men jag har tagit detta ett steg längre genom att bygga på ett eget filter där jag kan sätta vissa kriterier såsom speltyp, minsta/högsta oddsfall, minsta/högsta odds, specifikt urval av bookies som har högsta odds och därtill den mycket viktiga notifieringen som underlättar möjligheten att identifiera när dessa situationer uppstår då det ibland är ont om tid när dom uppstår.

Jag började egentligen redan detta projekt i slutet av oktober 2010, och lyckades bygga en fungerande prototyp för detta på enbart ett par dagar och för att göra det hela ännu lättare gjorde jag att spelobjekt automatiskt registrerades in i ett äldre Spreadsheet (länk) här på Sharps där jag egentligen bara behövde gå in och rätta spelen i efterhand (även om det också går att automatisera).

I ca 2 veckor orkade jag gå in och rätta spelen i efterhand, men pga. andra åtaganden, spelprojekt och bristande motivation ”glömde” jag bort projektet och lät det rulla på. Jag stängde av programmet idag och till dagen till ära finns det 503 rättade spel med en ROI på ca 107%, samt närmare 3 000 orättade spel! Testa gärna att filtrera på oddsintervall 2.00 – 3.00 som jag bl.a. kommer att fokusera på i detta projekt.

Det finns med andra ord inga tvivel om att det går att hitta en mängd av dessa spelobjekt, då det dök upp 503st som föll inom mina satta kriterier under perioden 28 oktober – 12 november 2010 (samt några denna månad då jag fick för mig att kolla hur alla helgspel med oddsintervall 2.00 – 3.00 gick), dvs. ca 30st spel per dag!

Därtill har jag applicerat underdog teorin (ett annat ämne som kräver sin egen tråd!), dvs. spela gärna odds över 2x, men inte allt för högt samtidigt för att hålla variansen hyfsad.

Vad kommer projektet att gå ut på?
I detta projekt kommer jag att spela på fallande odds runt 2.00 – 3.00 snåret, där mitt program bedömer att det finns spelvärde (olika marginaler beroende på oddsnivåer mm.). Jag har skapat upp ett nytt spreadsheet (länk) med hårdare filter som programmet automatiskt kommer att lägga in spel på dygnet runt (med undantag för natt och tidig morgon svensk tid). Tack till admin mars för API

Jag kommer inledningsvis att torrköra, dvs. följa mitt egna Spreadsheet som fylls på automatiskt passivt. Om ni vill hänga med i svängarna rekommenderar jag att ni kör med RSS då det kommer att komma mycket spel och då man behöver vara snabb. Dilemmat med detta är dock att ju fler som nyttjar den här tjänsten, desto mer hämmar det mina egna spel i och med att jag kommer att få mindre tid på mig att placera spelen.

Då ambitionen inom kort är att placera spelen på riktigt och då jag vill kunna genomföra experimentet med rätt förutsättningar vill jag reservera mig för att spreadsheetet (dvs. det nyligen nämnda som ”annonserar” spelförslagen, men som ännu inte faktiskt har spelats) kan komma att stängas ner när som helst. Reserverar mig även för ev. felaktigheter om någon information som automatiskt förs in i det sheetet inte stämmer, och det är var och ens eget ansvar att kolla upp att odds och dylikt stämmer!

Jag kommer inte att klistra in några av spelen direkt i dagboken av praktiska skäl, om någon vill följa hur det går rekommenderar jag att ni tar en titt i spreadsheet.

Tack till alla som beta-testat och kommit med feedback när det begav sig 2010 – ni vet vilka ni är!

Mål med projektet?
Målet är att hålla en stadig ROI på 110% vilket jag tror är fullt möjligt då jag lyckats hålla en ROI på hela 127% på ca 200st spel inom snarlikt filter i tidigare spreadsheet – även om 200st spel är väldigt lite!

Största hindret är givetvis att bli limiterad, men då jag har möjlighet att öka filtret till t.ex. enbart större marknader (t.ex. 40 bookmakers eller mer) så kan jag sänka den risken och utbudet är ändå bra då jag t.ex. inte har implementerat alla speltyper ännu. Därtill har jag plockat bort dom flesta oseriösa spelbolagen (se vilka som är ”tillåtna” i spreadsheet).

Ni får gärna komma med feedback med allt från marknadstrender, fallgropar och generellt sett vad man bör tänka på med fallande odds så kanske vi alla kan bli lite klokare!

Nu kör vi så det ryker!

Spreadsheet
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ung_entreprenor (+5), pr0llan (+5), kightly (+5), mars (+10), KP (+30), robbson11 (+5), linusjkpg (+5), Shell Peppe (+5), Grnvit (+5), oscar4122 (+5), Boone (+5), Slurf (+1)
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 23:36   #2
 
pr0llans avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 345
Sharp$: 342
Standard

Intressant, ska bli kul och följa! lycka till
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
pr0llan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 01:13   #3
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2212
Standard

Nu när du "torrkör" är du säker på att oddsen verkligen finns? Misstänker att du inte loggar in på respektive bolag innan du bokför oddsen. Bara för att oddsen finns på diverse sajter kan verkligheten vara något annat, speciellt som det är Dropping odds. Även om du kollar hos bolaget så kan oddset ändra sig när du väl loggar in och börjar klicka dig vidare. Ganska vanligt förekommande redan för 7-8 år sen och lär knappast ha minskat sen dess.

Hoppas jag inte lagt allt för mycket sordin på stämningen nu.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 09:42   #4
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Nu när du "torrkör" är du säker på att oddsen verkligen finns? Misstänker att du inte loggar in på respektive bolag innan du bokför oddsen. Bara för att oddsen finns på diverse sajter kan verkligheten vara något annat, speciellt som det är Dropping odds. Även om du kollar hos bolaget så kan oddset ändra sig när du väl loggar in och börjar klicka dig vidare. Ganska vanligt förekommande redan för 7-8 år sen och lär knappast ha minskat sen dess.

Hoppas jag inte lagt allt för mycket sordin på stämningen nu.
Jag har testat vid ca 30 tillfällen att lägga spelen på riktigt och angivet odds enligt programmet har då alltid funnits tillgängligt. Givetvis kan det komma att hända att det hinner droppa innan man hinner placera själv, men just nu är den chansen inte så stor (däremot blir den större om fler ryggar).

Jag har även fått igenom insatser på i snitt 500 kr / bet, men jag är medveten om att det bara kommer att leda till limiteringar, då speciellt på mindre marknader.

Därtill har jag redan limiterat mig till att enbart bokföra spelen på odds som finns hos ca utvalda 20st spelbolag mot verkliga 70+, vilket innebär att om ett fallande odds som kanske ligger på 2.7x finns tillgängligt hos en bookie som inte inkluderas i dessa 20, så kommer den att ta odds från en bookie på listan även om oddset är lägre, förutsatt att det uppfyller vissa kriterier.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 10:03   #5
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Gotland
Inlägg: 271
Sharp$: 654

Fotboll Side plays "t
Stats: 39 - 24 - 0
ROI: 136.71%
Vinstprocent: 61.90%

Standard

första 2 "gröna" på nya sheetet!

Ska följas med intresse! Kul projekt tino!
robbson11 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 10:04   #6
 
smalkes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 199
Sharp$: 445


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Skall följas
__________________
Smalke Trollar i Holland

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
smalke är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 12:40   #7
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 702
Sharp$: 2093

Oscar4122-Hockey
Stats: 532 - 637 - 85
ROI: 112.00%
Vinstprocent: 45.51%

Standard

låter mycket intressant! kommer följas med stort intresse
oscar4122 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 16:54   #8
imo
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 455
Sharp$: 648
Standard

håller med oscar
imo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 23:09   #9
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 536
Sharp$: 1780


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Låter väldigt intressant och seriöst! Finns det någon färdig mjukvara att köpa eller använda sig av för mig som uppenbarligen inte är lika teknisk som du?
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Bobbobula är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 23:31   #10
 
Munchiess avatar
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Sliema, Malta
Inlägg: 109
Sharp$: 706


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bobbobula Visa inlägg
Låter väldigt intressant och seriöst! Finns det någon färdig mjukvara att köpa eller använda sig av för mig som uppenbarligen inte är lika teknisk som du?
http://txodds.com/v2/0/services.alerts.html finns med liknande funktioner, kanske i dyraste laget dock.
Munchies är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 23:47   #11
 
bftraders avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 638
Sharp$: 1996


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

instämmer med övriga, ska bli intressant att följa.
Jag förstår inte riktigt tänket bara.
Varför skulle det oddset du spelar på vara ett överodds bara för ett annat bolag har sänkt oddset några ticks?
bftrader är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 23:53   #12
 
jaroitens avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: KOJAN
Inlägg: 838
Sharp$: 3307


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bftrader Visa inlägg
instämmer med övriga, ska bli intressant att följa.
Jag förstår inte riktigt tänket bara.
Varför skulle det oddset du spelar på vara ett överodds bara för ett annat bolag har sänkt oddset några ticks?
Kan ju vara så att förutsättningarna har förändrats på ett sett eller annat. T.ex. att en viss spelare oväntat inte är med i truppen/startelvan och då hinner inte alla bolag reagera i tid.
jaroiten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 09:35   #13
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bftrader Visa inlägg
instämmer med övriga, ska bli intressant att följa.
Jag förstår inte riktigt tänket bara.
Varför skulle det oddset du spelar på vara ett överodds bara för ett annat bolag har sänkt oddset några ticks?
Finns många resonemang kring detta fenomen, men att ett odds faller beror oftast på att spelaktiviteten på aktuellt utfall på marknaden har ökat, vilket indirekt beror på flertalet faktorer såsom att ny information har dykt upp, eller helt sonika att spelbolagen är före och justerar pga. liknande anledningar.

Oavsett vad är det mer troligt att det fortsätter falla, än att det stiger, åtminstone av vad jag har sett själv. Om oddset inte rör sig alls mer sitter man oftast med ett hyfsat antal % edge mot average odds efter bolagscut.

Värt att betona är att det inte är om ett bolag har sänkts ett odds några steg, utan om flera göra det och någon stackare inte har hängt med.

Se till exempel hur oddsen har rört sig på samtliga spel jag placerat igår eller tidigare som just nu ligger som levande spel.

2011-03-20 14:30Serie C1/APaganese vs Sorrento 1 1 2.800

Snittodds låg på 2.58 hos 30 bookmakers när spelet registrerades för 2 dagar sedan. Tittar man på snittoddset just nu ligger det på "bara" 1.91x hos 14 bookmakers. I detta fall har det varit ett mycket stort drop, samt att mer än hälften har tagit bort spelet helt. Oddsdroppet är på ca hela 25%!

2011-03-20 15:00Challenge Cup WomenLokomotiv Baku W vs Igtisadchi Baku W ML 1 2.200

Avg. odds 2x när spel registrerades, nu 1.9x. Motsvarar ett drop på genomsnittsodds på 5%.

2011-03-20 16:001. BundesligaNetzhoppers vs Duren ML FT 1 2.400

Avg. odds 2.24x när spel registrerades, nu 2.17x. Motsvarar ett drop på genomsnittsodds på ca 3%.

2011-03-21 14:00Beta EthnikiIlioupoli vs Levadiakos 2 1 2.150

Avg. odds 2.03x när spel registrerades, nu 1.81x. Motsvarar ett drop på genomsnittsodds på ca 11%.

Lägg märke till att utöver att man redan har marginal mot genomsnittoddset så har man alltså ytterligare marginal förutsätt att man plockar odds som sticker ut när oddsfallet identifieras.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 20:03   #14
 
Majos avatar
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 612
Sharp$: 1016


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Kommer att följas med intresse.

Trodde att det var ngt fel på ditt sheet först, men sen insåg jag att du faktiskt hade gått EXAKT plus-minus-noll igår
Majo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 00:05   #15
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 702
Sharp$: 2093

Oscar4122-Hockey
Stats: 532 - 637 - 85
ROI: 112.00%
Vinstprocent: 45.51%

Standard

fin start på sheetet!
men du har rättat en match fel.
Belgrano - Ferro 1st half slutade X
oscar4122 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td